Co jest dla nas ważne:
- nauka, uczenie się, ciekawość,
- dobre relacje, traktowanie podmiotowe, szacunek, dialog,
- zdobywanie wiedzy wynikające z chęci i potrzeby zdobywania wiedzy, a nie z chęci otrzymania nagrody lub uniknięcia kary (oceny),
- nauka przez zabawę, eksperymentowanie, działanie, inspiracje, projekty, dzielenie się pasjami, zainteresowaniami,
- edukacja w poszanowaniu wolności,
- szacunek i zaufanie,
- harmonijny rozwój dziecka – emocjonalny, społeczny, intelektualny,
- odpowiedzialność,
- współpraca, a nie rywalizacja,
- ekologia.
Nasze cele
- Celem nadrzędnym jest stworzenie miejsca wszechstronnego, holistycznego (intelektualnego, emocjonalnego i społecznego) rozwoju dzieci.
- Ważne, by dzieci były sobą, miały czas na pasje, marzenia, własne zainteresowania, otrzymywały zrozumienie i akceptację.
- Tworzymy warunki do nauki i edukacji opartej na wolności, szacunku, zaufaniu, a także poszanowaniu wolności innych osób.
- Wzmacniamy w dziecku poczucie sprawczości, które skutkuje odpowiedzialnością za swój rozwój i naukę.
- Inspirujemy dzieci do tego, aby stały się dorosłymi samodzielnymi, świadomymi, kreatywnymi, pewnymi siebie, biorącymi odpowiedzialność za siebie, społeczeństwo i przestrzeń, w której żyją. Potrafiącymi krytycznie myśleć, zadawać pytania, nie poddawać się sterowaniu z zewnątrz.
- Wspieramy motywację wewnętrzną - dziecko uczy się dla siebie, z własnej inicjatywy i potrzeby.
- Uczymy praktycznych i przydatnych w dorosłym życiu kompetencji.
- Odpowiadamy na naturalną dla dziecka potrzebę ruchu - kiedy to tylko możliwe, pracę organizujemy na zewnątrz, proponujemy wiele zajęć rekreacyjnych i sportowych.
- Tworzymy warunki do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
- Rozbudzamy ciekawość poznawczą, zachęcamy do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć.
- Zwracamy uwagę na umiejętność obserwacji, ułatwiającej rozumienie zjawisk zachodzących w dostępnym dziecku otoczeniu społecznym, kulturowym, przyrodniczym oraz technicznym.
- Nie stawiamy stopni, nie mamy dzwonków, klasycznych lekcji, klasówek, zadań domowych, egzaminów wewnętrznych (chyba że dzieci chcą).
- Realizujemy podstawę programową szkoły podstawowej oraz przygotowujemy do egzaminów w szkole, do której zapisane jest dziecko.
Inspirujemy się:
- NVC - Porozumieniem bez przemocy,
- rodzicielstwem bliskości,
- myślą pegadogiczną Janusza Korczaka,
- pedagogiką Marii Montessori,
- edukacją demokratyczną
- ideą leśnych przedszkoli
- dietą BLW
- literaturą:
- Jesper Juul Kryzys szkoły, Twoje kompetentne dziecko, Agresja - nowe tabu?, Zamiast wychowania
- Marshall B. Rosenberg Porozumienie bez przemocy. O języku życia
- Agnieszka Stein Dziecko z bliska
- Lawrence J.Cohen Rodzicielstwo przez zabawę
- Gerald Huether Kim jesteśmy - a kim moglibyśmy być
- Carl Honore Pod presją
- Thomas Gordon Wychowanie bez porażek
- Lou Aronica, Ken Robinson Kreatywne szkoły